Psychomotoriek

  • Stimuleren en verbeteren van de grofmotorische vaardigheden zoals:
    • oog-hand coördinatie,
    • evenwicht,
    • balvaardigheid
    • aanleren van vaardigheden zoals springtouwen, koprol, turnactiviteiten….
  • Stimuleren en verbeteren van de fijn motorische vaardigheden zoals:
    • bimanuele coördinatie: kralen rijgen, mozaïek, parels, knippen…
    • fijn motorische precisie: kleuren,  voorbereidend schrijven….
    • Lateralisatie
    • Activiteiten zoals veters strikken, eten met bestek, knopen open-en dichtdoen…….
  • Het verbeteren van de visueel ruimtelijke oriëntatie en inzicht:
    • doolhoven, blokkenbouwsels, raamfiguren, meetkunde, juiste oriëntatie van letters en cijfers…
    • planning en organisatie: studiebegeleiding, werkhoudingstraining, voorstellingsvermogen
    • visuele waarneming
  • Het begeleiden bij schrijfmotorische problemen
    • verbeteren van de kwaliteit van het handschrift
    • correct leren vormen van letters en verbindingen
    • samen compensaties zoeken wanneer nodig zoals onder meer het blind leren typen (aan de hand van de Typ10 methode), aanpassingen werkblaadjes….

typ10

Wat is het?

Typ10 is een kindvriendelijke methode om blind te leren typen. De cursus bestaat uit 10 lessen van 1 uur. Iedere les worden de verschillende letters en tekens per vinger aangeleerd. Dit gebeurt allemaal op een speelse manier aan de hand van kleuren, versjes, prenten, spelletjes… Er is ook een online-module waar de kinderen thuis verder oefenen en de begeleider de evolutie kan opvolgen. Er wordt geen tijdsdruk opgelegd, zodat ieder kind op zijn eigen tempo kan leren.

Voor wie?

De typcursus is bedoeld voor alle kinderen vanaf 9 jaar (vanaf 3e leerjaar). Deze methode is ook heel geschikt voor kinderen met leer- of ontwikkelingsproblemen.

Praktisch?

Er worden 10 lessen van 1 uur gegeven, individueel of in groep. Het kind neemt een eigen toetsenbord/laptop mee naar de les. Hier kan dan zowel in de les, als thuis op geoefend worden. Er wordt verwacht dat er 10 minuutjes per dag geoefend wordt.

Ontwikkelingsstimulatie

Elk kind ontwikkelt op zijn eigen tempo en zijn eigen manier, maar bij sommige kinderen verloopt de motorische ontwikkeling niet zo vanzelfsprekend. Deze ontwikkeling baseert zich op het bereiken van de motorische mijlpalen (bijvoorbeeld omrollen, tot zit komen, staan en stappen). Indien er zich een afwijking of vertraging voordoet, kan kinesitherapeutische begeleiding nodig zijn om de motorische ontwikkeling te stimuleren.


Baby’s waarbij ontwikkelingsstimulatie van nut kan zijn:
– Motorische achterstand: niet komen tot omrollen, zitten, kruipen, stand…
– Asymmetrie met voorkeurshouding (eventueel afplatting van het hoofdje)
– Poepschuivers
– Orthopedische problemen: klompvoetjes, torticollis…
– Prematuur
– …

Ademhalingstherapie

Er zijn verschillende aandoeningen die voor vastzittende slijmen in de longen of luchtwegen kunnen zorgen. Het doel van ademhalingskinesitherapie is het vrijmaken van de luchtwegen en longen. Dit doen we via autogene drainage waarbij we de overtollige slijmen losmaken. Hierna kunnen de slijmen worden opgehoest via verschillende technieken.

Enkele voorkomende luchtwegaandoeningen:

  • RSV
  • Longontsteking of luchtweginfectie
  • Mucovisidose